Det här är det tredje blogginlägget från geodatastrategen Eric Jeansson om hur geodata kan bli motor för en smart stad, med många exempel från arbetet i Göteborg.
 

3. Inkluderade medborgare

Hur kan man med hjälp av geodata skapa en integrerad och inkluderande stad där invånarna tillsammans är delaktiga i stadens utveckling, har en känsla av tillhörighet och upplever att påverkansmöjligheterna är stora?

Läs mer

Det här är det andra blogginlägget från geodatastrategen Eric Jeansson om hur geodata kan bli motor för en smart stad, med många exempel från arbetet i Göteborg.

2. The Happy Cities Hexagon – ett humanistiskt synsätt

Moderna städer idag konkurrerar om vilken stad som kan vara smartast, men det är ofta ur ett rent materialistiskt synsätt: flest antal e-tjänster, mest öppna data, modernaste transportlösningarna och smartaste energilösningarna. Alla dessa utvecklingsområden är givetvis viktiga, men det är för att förenkla vardagen för medborgarna som utveckling görs.

Läs mer

Det här är det första av en rad blogginlägg från geodatastrategen Eric Jeansson om hur geodata kan bli motor för en smart stad, med många exempel från arbetet i Göteborg.

1. Geodata som motor för en smart stad – med medborgaren i fokus

Göteborg, som andra städer i Sverige, står inför utmaningar som saknar motstycke i modern tid: tillväxt, ökad population, forcerad stadsutveckling, och resulterande nya transportbehov.

Läs mer

Regeringens budget som presenterades idag, den 20 september, ger framgång för Geoforums medlemmar inom målet om en digitaliserad samhällsbyggandsprocess och ett kunskapslyft för att förverkliga det, samt i och med satsning på yrkesutbildningar. Och bakslag får vi i framdriften av en reform för öppna data.

Det blir ett kunskapslyft

Nu ska det bli fart på en övergång till en helt digital samhällsbyggnadsprocess. Regeringen föreslår ökade anslag till Boverket i storleksordningen 20 miljoner kr per år att få till en effektiv och enhetlig tillämpning av plan- och bygglagen i en digital miljö. En del av pengarna ska användas för att genomföra ett kunskapslyft så att vi kan möjliggöra digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen fullt ut. Det är bra nyheter för våra medlemmar. Både företag och kommuner är vinnare i detta!

Läs mer

Ska vi ta steget och bygga en nationell digital infrastruktur? Då behövs öppna och avgiftsfria kartdata. Kartdata behöver öppnas upp och släppas ut från både statliga myndigheter och kommuner. För att det ska bli möjligt krävs en reform där vi går över till ett system med offentlig finansiering av kartdata. Idag behöver både myndigheter och kommuner gå ut och sälja sina kartdata för att få finansiering för uppdraget att förse Sverige med kartdata.

Nu stiger spänningen inför regeringens budgetförslag till riksdagen som presenteras onsdag den 20 september. Innehåller budgetförslaget pengar för en reform för öppna geodata i Sverige?

Läs mer

I fredags publicerades ULI Geoforums debattartikel om öppna geodata i DN Debatt. Här publicerar vi innehållet i artikeln signerad Susanne Nellemann Ek, ULI Geoforum och Fredrik Sand, Stockholms Handelskammare.

"Data är råvaran i den digitala ekonomin. Offentliga myndigheter har under lång tid samlat in och registrerat kartdata som i dag är inlåsta genom att de är avgiftsbelagda. Det är nu dags att öppna upp dessa data så att företag kan skapa affärsmöjligheter och offentlig sektor kan effektiviseras."

Läs mer