topodirekt logo
Addnode-företag samarbetar för starkare kartlösning i kommuner

De tre Addnode Group-företagen Adtollo, Sokigo och Symetri skapar tillsammans en lösning för kommunal MBK-hantering. Den heter TopoDirekt och bygger på Topocad från Adtollo som klient, Sokigos ISM-lösning och Symetris geodatakunskaper i databaser.

Lösningen kommer att hantera MBK-funktioner för svenska kommuner. MBK, Mätning Beräkning och Kartering, är en grundförutsättning för att en kommun ska kunna hantera sin egen karta och från den producera produkter som nybyggnadskartor, grundkartor, utsättningsskisser, situationsplaner och för den övriga verksamheten som bygger på en karta, som geografiska informationssystem.

Samarbete ger bästa lösningen

– Våra tre företag inom Addnode Group har länge arbetat mot den kommunala svenska marknaden och våra olika system används inom ett stort antal kommuner, drygt hälften av dem. I det här samarbetet arbetar vi alla tre tätt tillsammans för att skapa marknadens absolut bästa MBK-system som dessutom har stöd för en fortsatt verksamhet inom kommunen, säger Tomas Sandström, affärsenhetschef på Adtollo.

Standardiserat datautbyte

Förutom den grundläggande MBK-hanteringen kommer TopoDirekt att hantera leveranser till och från myndigheter, bland annat Lantmäteriets BAL (Byggnad Adress Lägenhet) och registerkarte-GML, ett format för utbyte av registerkarta.

TopoDirekt bygger på Svensk Geoprocess som innebär ett standardiserat sätt att utbyta data mellan olika parter och mätningsanvisningar. TopoDirekt anammar Svensk Geoprocess fullt ut och kommer ha stöd för alla dess delar.

Det bästa för kunden

Det känns otroligt stimulerande att kunna samla all kompetens inom Addnode Group runt den kommunala MBK-verksamheten. Genom vårt samarbete kan vi erbjuda våra kunder en lösning som är bäst i klassen från fält till webb, säger Monica Lindberg, affärsområdeschef på Sokigo.

Att ha ett eget CAD-system ”inhouse” där vi har 100 procent kontroll över det, ger oss givetvis en otrolig styrka där vi har full möjlighet att göra det absolut bästa för kunden, säger Tomas Sandström på Adtollo.

En viktig kundgrupp för TopoDirekt är de kunder vi idag har på Geodatapaketet. Därför var det extra roligt att ta del av den Menti-undersökning som Topobase Användarförening genomförde efter att TopoDirekt hade presenterats, där de två starkaste orden var möjligheter och spännande, berättar Niklas Eriksson, Account Manager på Symetri.