flygplats, drönarfoto
Ny mätmetod med drönare sparar tid och pengar för flygplatser

Alla flygplatser är skyldiga att säkerställa att landningsbanor samt det omkringliggande närområdet i såväl luften som på marken hålls fritt från hinder. Tack vare en ny metod för hindermätning via drönare kan flygplatser idag få mer exakt och heltäckande dokumentation av flygplatsområdet, samtidig som det sparar både tid och pengar.

Traditionellt sett utförs en hindermätning av en hindermätare, en person som går runt och inspekterar och mäter det aktuella området med GPS och/eller totalstation. Onödigt omständligt och tidskrävande tyckte mätningsingenjören Anneli André på WSP, som utvecklade den nya metoden.

– Jag fick en idé om att hela mätningsprocessen borde kunna göras mycket mer effektiv och mindre tidskrävande, och nu har vi lyckats utveckla en metod som går ut på att utföra mätningen med fjärrstyrd drönare istället för till fots, berättar Anneli André.

Den nya metoden är långt mer kostnadseffektiv än den konventionella både vad gäller själva utförandet, och även för att man inte behöver stänga av flygplatsen lika länge och i samma omfattning. Drönarna som används är utrustade med GPS- och högupplöst fotograferingsutrustning. De manövreras av en specialutbildad operatör som styr farkosten över det definierade området och tar ett hundratal bilder på kort tid. Bilderna förs sedan över till en dator och bearbetas till en 3D-modell som kan levereras i olika format utifrån uppdragsgivarens behov och önskemål.

Annelis metod har gett dramatiska effekter avseende tidsbesparing, då mätningar som tidigare tagit upp till 40 timmar att utföra, nu har kunnat göras med samma kvalitet och precision – på endast två och en halv timme.