Östgötska bergväggar i nya Unreal engine

Spotscale har levererat extremt detaljerade 3D-modeller över bergväggar till fighting-arenan i nya spelet Paragon som baseras på senaste Unreal Engine. Detta nya samarbete möjliggör en ny nivå av realism i datorspelsmiljöer.

Spotscale har under hösten arbetat med att i hemlighet samla in bildbaserad 3D-data över bergväggar runtomkring i Östergötland med syftet att få fram så högupplösta och verklighetstrogna stenformationer som möjligt. Dessa har sedan levererats till EPIC Games i North Carolina där man har byggt upp en stor arena till det nya spelet Paragon som dyker upp tidigt 2016. Här får du en första titt på spelmiljön:

– Det är fantastiskt kul att jobba med Kim Libreri, CTO på EPIC då han ständigt vill driva tekniken framåt, säger Ludvig Emgård, grundare till Spotscale.

Kim Libreri har nyligen tagit över som CTO på EPIC efter många år i filmindustrin med både specialeffekterna till Matrix och Starwars VII i sitt CV. I denna film finns ett exempel på en av de rådatafiler i 3D som levererades med texturer i gigapixelupplösning:

Att använda fotobaserad insamlingsteknik för att populera spelmiljöer är något som blir mer och mer vanligt i spelbranschen. Spotscale hoppas i förlängningen att få leverera mer komplexa strukturer som byggnader och kvarter till spelmiljöer, och jobbar på att anpassa tekniken för att få deras modeller att passa in i spelens tekniska plattformar.