GeoBusiness entré
Hett på GeoBusiness 2016 i London

Storbritanniens kart- och mätkonferens GeoBusiness 2016 hölls 23-26 maj och samlade över 3000 deltagare. Bland dem fanns ett gäng svenskar från den regionala GIS-föreningen i Stockholms län, GISS. ULI Geoforum har pratat med en av dem – Uwe Stephan som är GIS-samordnare på Länsstyrelsen – om det internationella eventet.

GeoBusiness, med fokus på datainsamling, mätning och 3D, hade över 3000 besökare från 50 olika länder. Under de fyra dagarna hölls 23 föredrag, 85 workshoppar (arrangerade av tjänste- och teknikleverantörer), flera paneldebatter och åtta ”associated meetings”. I den stora utställningsdelen kunde man kolla in avancerade drönare, laserskannings- och mätinstrument liksom flera interaktiva 3D-modeller.

Höjdpunkter på GeoBusiness 2016

Vilka var höjdpunkterna i programmet?

– Öppningsföredragen från Google och What3words gjorde verkligen avtryck. De gav oss alla en riktig tankeställare om hur vi kan komma att använda geodata i framtiden… i alla fall 3-4 år framåt i tiden, för längre än så vågar man inte gå.

Ett annat intressant fördrag hölls av MapAction som visade hur mycket kartor kan hjälpa till i krissituationer och katastrofområden. MapAction är en ideell välgörenhetsorganisation som består av professionella volontärer, med GIS-kunskaper, som bistår med kartproduktion och analyser vid humanitära katastrofer över hela världen.

Heta områden

Vilka områden var heta?

– BIM, drönare, laserskanning och punktmolnet var hett. Det var häftigt att se när konferenslokalen – den gigantiska 1800-talsbyggnaden – skannades in på 20 min. Vad man gör av punktmolnet var det många företag som pratade om. De-expertisation (när kartan går från att vara ett expertredskap till teknik i var mans hand) lyftes fram som en viktig trend, som breddar tillämpningsområdena. Ett annat buzzword var Me-centric (…view of the world), det vill säga när kartan och informationen i den utgår från en persons plats.

geobusiness2016 utstallning

Storbritannien vs Sverige

Vilka var de största skillnaderna mellan en svensk konferens, som till exempel Geoforum, och GeoBusiness?

– Det var lite mer tekniskt och mycket fokus på drönare och Lidar-data. GIS och öppna data fick inte alls så stort utrymme som på svenska kart/geodatakonferenser. Föredragen hölls till största del av företag som presenterade produkter och tjänster med fokus på datainsamling. Talare från den offentliga sektorn saknades, och det var väldigt få användarexempel. Det verkar finnas fler samarbeten i Sverige än i Storbritannien.

– GeoBusiness hade också en betydligt större utställardel än vad man är van vid från svenska event, och mer aktiva utställare. Mätföretagen dominerade. Anmärkningsvärt var också att det endast fanns två kvinnliga talare! Och de var där genom den svenska delegationen. Det märks tydligare här att det är en mansdominerad bransch.

Map of the future – not a map at all

Vad tar du med dig?

– Några insikter är att BIM är större än man tror, punktmoln/laserskanning kan användas till mycket mer och laserskanning har blivit väldigt enkelt och billigt. uwe stephan Det finns numera hand-held-sensorer med ganska bra kvalitet (centimeterupplösning). Framför allt tar jag med mig Googles uttalande ”Map of the future – not a map at all”. Det syftar på alla smarta tjänster i appar som utgår från användarens position och levererar relevant information, säger Uwe Stephan avslutningsvis.