Riv förvaltningsgränserna
Samarbete – lätt att säga, svårt att genomföra?

elisabeth argus Av Elisabeth Argus,
ordförande ULI Geoforum

Lyckad digital transformation beror inte enbart på innovativa tekniska lösningar utan på förståelse för mänskliga beteenden. Hos politiker, myndigheter, kommuner och företag och medarbetare på alla nivåer finns en strävan och en önskan efter ökad samverkan men sällan fokuseras det på våra mänskliga beteenden formade av organisationens arv och miljö.

Nyligen lanserade statsminister Stefan Löfven regeringens fem strategiska samverkansprogram för att möta viktiga samhällsutmaningar som Sverige står inför. Fokus ligger på ett utvecklat samarbete mellan offentliga aktörer, näringsliv och universitet och högskola.

För att nå framgångar i samverkan mellan olika aktörer inom samhällsbyggnadsområdet, behöver vi forum och arenor utanför vår komfortabla silo. Läs vidare så förklarar jag varför.

Digitaliseringen ökar efterfrågan på samverkan

Samverka, samarbete, gränsöverskridande samverkan, tillsammans... Dagligen möts vi från politiker och ledare, av en önskan och längtan efter utökat samarbete på olika nivåer i samhället. Efterfrågan på utökat samarbete är inget nytt, vi har hört orden förut men de aktualiseras speciellt i dagens allt snabbare digitalisering.

I min roll som chef och ledare har jag genom åren intresserat mig för samverkan, som är lätt att säga men svår att genomföra. Redan i början av 80-talet då vi stod inför digitaliseringens första kliv och jag började min yrkesbana på Tyresö kommun som nykläckt mätningsingenjör, ritade jag bilden här nedan. Då fanns ett behov av att samverka bättre för ett gemensamt kartproduktionssystem.

forvaltningsgrans av argus 

Riv förvaltningsgränserna!

Men! Varför samarbetar vi då inte mera? Är vi cementerade i våra rutiner och arbetsmetoder? Hur svårt kan det vara? Jättesvårt har det visat sig, för det är våra vanor och traditioner som är det största hindret till förändring, det vill säga våra beteenden. Något som ledare oftast lägger minst tid på att utveckla.

Överge komforten i din silo

Det är våra mänskliga beteenden som är det största hindret för lyckat samarbete i den digitala transformationens era – inte tekniken! För att kunna göra digitala kliv måste företag lyckas slita sig loss från invanda beteenden. Beteenden är förankrade i våra värderingar och i organisationens traditioner, kultur och rutiner. Att överge komforten i sitt vadderade stuprör eller silo (som vi numera benämner funktionsorienterade organisationer), för det okända, kräver nyfikenhet och mod!

Men var finns drivkraften och motivationen hos oss? Vilka ska vi samarbeta med och vilka vill vi samarbeta med? Var finns de goda exemplen? Vilka åtgärder leder till utökat samarbete? Hur gör man?

Krismedvetande måste till

Digital omställning i en organisation är ett massivt arbete i syfte att förändra den i grunden. Alla som försökt införa mindre eller större förändringar i verksamheter vet att det är oerhört svårt och att det finns ett antal saker som måste komma på plats för att lyckas.

Det första som måste till är en känsla av att det är bråttom och att det är viktigt, ett slags krismedvetande måste infinna sig. Självbelåtenhet är krismedvetandets värsta fiende. Personer och organisationer som själva är rätt nöjda med var de befinner sig har ytterst svårt att få till stånd ett krismedvetande.

Vision som guidar

För att kunna förmå människor att börja röra på sig och dessutom gå åt samma håll behöver de veta riktningen. Det är här en tydlig vision är så viktig för att lyckas uppbringa den kraft i förändringen som behövs. Visionen blir en tydlig guide som hjälper till att hålla alla på rätt spår och som svarar på när en aktivitet är rätt eller inte.

Det är viktigt att visionen kommuniceras om och om igen och på olika sätt och av olika personer samt att den måste brytas ned så att alla kan svara på frågan ”Vad betyder visionen för mig i mitt dagliga arbete?”.

Det jag ser framför mig är att allt fler vill och vågar klättrar över kanten på sitt stuprör/silo för att samverka på en ny arena där hängrännan har ersatts med löparbanan på en friidrottsarena. Ett 3000-meters hinderlopp där det gäller att ta sig runt som ett lag flera varv tillsammans hand i hand. För varje varv gör vi bättre och bättre resultat eftersom vi hjälps åt att klara hindren. Hinder som inte utgörs av den allt snabbare digitaliseringen utan människans tillkortakommanden, brist på nyfikenhet på kollegans arbetsuppgifter, eller entreprenörens arbetssätt, det vill säga kunskap och förståelse för helheten.

Samverka eller försvinna!

I alla tider har människan överlevt genom att tillsammans utföra större uppdrag än en enstaka person mäktat med. Genom att se till nyttan för helheten nådde vi tidigt i vår utveckling, genom samarbete, längre än med endast våra individuella drivkrafter.

Men hur har vi det idag på våra arbetsplatser? Idag arbetar våra företag, kommuner och myndigheter alldeles för ofta enligt den själviska lagen om ensam-är-stark eller ”kan själv”. I digitaliseringens snabba framfart behöver vi byta mindset från ensam-är-stark till samverka-eller-förvinna!

Både politiken och näringslivet måste samarbeta bättre över silogränserna. För det är bara tillsammans vi kan skapa dynamik för en ökad tillväxt. Men någon måste ta täten! Vem är denna någon? Vem eller vilken organisation kliver fram och se till att gå från ord till handling! För det är just det som vi behöver göra nu. Våra nuvarande bekväma arbetsmetoder är överspelade, vi behöver skapa mötesplatser och bjuda in varandra över silogränserna för att utforska varandra, lära av varandra för att klara digitaliseringens utmaningar.

Vi som befinner oss i silon för geodata är vana att samarbeta, det är vi bra på! På flera håll i vårt avlånga land finns flera goda exempel på lyckade samarbetsprojekt mellan myndigheter, kommuner och företag. Flera goda exempel där nyttan av samverkan kan påvisas. Nu gäller det att ta ett nyfiket och modigt kliv utanför komfortzonen för att öka kunskap och förståelse för det som utförs i närliggande silon som till exempel inom samhällsbyggnadsområdet.

Tvärsektoriella mötesplatser

ULI Geoforum har ambitioner att bidra till att underlätta samarbete och skapa tvärsektoriella mötesplatser. Föreningen har under våren tagit flera initiativ till nytänkande, och gränsöverskridande samarbete. I höst kommer du att erbjudas möjligheter att möta kommande arbetskamrater från närliggande silon. Samarbete har etablerats med branschföreningar som till exempel IQ Samhällsbyggnad och BIM Alliance.

Det är min bestämda uppfattning att om vi ska nå framgångar i samverkan mellan olika aktörer inom samhällsbyggnadsområdet behöver vi branschföreningar med medlemmar i bland annat samhällsbyggnadsområdet gå i bräschen för att skapa forum och arenor utanför den komfortabla silon.

I sommar ska jag försöka mig på att ändra mitt beteende från en duracellkanin till att koppla av och läsa en bok i hängmattan :-)

beautiful days

 

Önskar er alla en skön och solig sommar!

Elisabeth Argus