Forskning om effektiv hantering av drönare
Forskning om effektiv hantering av drönare

Rapporter om drönare som tvingar flygplatser att stänga ner trafiken är inte särskilt ovanliga. I två forskningsprojekt, finansierade av Trafikverket, ska nu Linköpings universitet, i nära samarbete med Luftfartsverket (LFV) och Swedavia, hitta modeller för effektiv hantering av det ökande antalet drönare. Forskarna kommer att ta fram optimala rutter, studera hur de obemannade farkosterna ska visualiseras och övervakas samt analysera trafikflöden.

Effektiva rutter och visualisering av drönarna

Det ena forskningsprojektet handlar om att se till så att drönarna ska kunna flyga effektivt och säkert. Här samarbetar Linköpings universitet med LFV.

– Antalet obemannade flygfarkoster som navigerar automatiskt, utan en pilot på marken, kommer med all sannolikhet att öka de närmaste åren. Då måste det finnas rutiner och planer hur de ska kunna flyga effektivt och säkert. Vi ska fokusera på att hitta effektiva rutter och även modeller för att bedöma kapaciteten i luftrummet, säger LiU-forskaren Valentin Polishchuk, Avdelningen för kommunikations- och transportsystem, Linköpings universitet, Campus Norrköping, som leder projektet.

Tillsammans med forskarkollegor vid Avdelningen för medie- och informationsteknik ska de även studera hur de obemannade flygfarkosterna ska kunna visualiseras och övervakas.

Trafikanalyser för planering av ny infrastruktur

I det andra projektet, som genomförs i samarbete med bland andra Swedavia och LFV, ska forskarna studera hur trafikflöden påverkas när flygplatser stänger, öppnar eller flyttar.

– Vi ska här skapa modeller för hur efterfrågan och utbudet av resor, liksom flöden av passagerare och gods, påverkas av flygplatsens lokalisering, berättar Tobias Andersson Granberg, även han vid Avdelningen för kommunikations- och transportsystem.

De modeller som tas fram, i nära samarbete med Swedavia, ska sedan ligga som underlag vid planeringen av nya infrastruktursatsningar.

– Även Trafikverket har nytta av modellerna när de analyserar vilka flyglinjer och vilka flygplatser som ska subventioneras med skattemedel, säger Tobias Andersson Granberg.

En visualisering av trafiken finns i detta youtube-klipp.