Tåg i Skåne
Forskning om hur kollektivtrafikens utveckling påverkat val av bostadsort i Skåne

Det har hänt väldigt mycket vad gäller kollektivtrafik, demografi, val av bostadsort och prisutveckling på fastigheter i Skåne under de senaste 20 åren. En grupp forskare på Malmö högskola undersöker nu, med GIS, hur fastighetsmarknaden har påverkats av utbyggnaden av kollektivtrafiken i regionen. I projektet undersöks även hur markanvändningen förändrats.

Det är Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, K2, som gett malmöforskarna Magnus Andersson, Helena Bohman och Eigo Tateishi möjligheten att undersöka detta. Studierna visar på lokal utveckling och kan vara viktiga instrument för politiker, näringsliv, planerare och allmänheten.

Man kan konstatera att orter som tidigare var otillgängliga och så gott som avfolkade har fått en ny renässans tack vare att kollektivtrafiken byggts ut och att Skåne är en inflyttningsregion med stadig befolkningsökning.

Se mönster med GIS

Forskarna ska nu analysera stora datamängder och statistik och skapa kartor över utvecklingen. I ett geografiskt informationssystem läggs en karta över kollektivtrafikens utveckling under de senaste 20 åren ihop med ett kartlager med prisbilden för fastigheter under samma period. Ytterligare en poäng är att man kan lägga på lager över vad näringslivet finns, resandeströmmar, befolkningsökning, var människor arbetar med mera. På det sättet framträder mönster.

Även markanvändningen studeras

En del av projektet handlar om markanvändning. Lund, Malmö och Helsingborg har också vuxit under denna period vilket kostat dyrbar jordbruksmark. Därför kommer forskargruppen även analysera satellitbilder som visar hur vegetationen förändrats och hur elektrisk belysning expanderat och var intensitet av ljus vuxit.

Forskningsprojektet om kollektivtrafiken och fastighetsmarknaden pågår till årsskiftet 2016/2017.

Läs mer i en artikel om forskningsprojektet på Malmö Högskolas webbplats.