Avhandling om barnkartor i GIS

Den 26 november disputerade Kerstin Nordin med sin avhandling om barnkartor i GIS vid SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet). I den har hon undersökt hinder och möjligheter för att information om barns utemiljö ska bli användbar i kommunal planering. Avhandlingen redovisar hur metoden, Barnkartor i GIS, har utvecklats i nära samverkan med elever, lärare och planerare i fem kommuner.

Metoden bygger på en digital kartenkät där elever respektive lärare svarar på frågor som rör utemiljön genom att själva markera hur de använder och upplever utemiljön. Avhandlingen ger bland annat exempel på hur den kvalitativa information som samlas in kan visualiseras.

– Jag hoppas att avhandlingen kan bidra med ett exempel och inspiration på hur GIS kan användas för att samla in, bearbeta och visualisera kvalitativ information. Och att fler upptäcker att GIS kan användas för att ”sätta något på kartan” som annars riskerar att inte uppmärksammas, säger Kerstin Nordin, filosofie doktor vid SLU (och tidigare styrelsemedlem i ULI Geoforum).

barnkartor gis vasteras

Ett exempel på hur enkätsvar från 90 barn kan se ut. Exemplet är från Västerås och bakgrundskartan är från Lantmäteriet.
 

Avhandlingen som tagits fram vid Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, Institutionen för stad och land, på SLU, har titeln Att sätta barn på kartan. Barnkartor i GIS – för information om barns utemiljö.

Här kan du läsa en sammanfattning och ladda ner hela avhandlingen.