Ett steg närmare självkörande bilar

I december 2013 avslöjade biltillverkaren Volvo att företaget planerade ett försök med 100 självkörande bilar på infartsvägarna till Göteborg redan 2017. Volvo rapporterar nu att ett nätverk av sensorer, molnbaserade positioneringssystem plus intelligenta broms- och styrtekniker finns på plats för Drive Me, som projektet kallas.

 volvo-autonom-470

Projektet Drive Me är inne på sitt andra år, och Volvo Cars närmar sig snabbt sitt mål att 2017 leverera 100 självkörande bilar till kunder på utvalda vägar i och omkring Göteborg. Pilotprojektet, ett unikt samarbete mellan lagstiftare, transportmyndigheter, en storstad och en fordonstillverkare, är en viktig del i Volvo Cars strategi för att uppnå hållbara transporter och en krockfri framtid.

Sensorteknik, högupplöst 3D-karta och avancerad positionering

Volvo Cars utvecklar en helhetslösning som ger en exakt positionering och en 360°-övervakning runtom bilen. Detta tack vare en kombination av flera radarenheter, kameror och lasersensorer. Ett omfattande system av datorer bearbetar informationen och tar fram en realtidskarta över objekt som rör sig och står stilla i närheten av bilen.

Den exakta positioneringen bygger på den här informationen, GPS-teknik och en högupplöst digital karta i 3D som uppdateras oavbrutet med realtidsdata. Systemet är tillförlitligt och fungerar utan förarens kontroll.

Den högupplösta 3D-kartan förser bilen med information om omgivningen, till exempel höjd, vägkurvatur, filantal, tunnelgeometri, skyddsräcken, skyltar och utfarter. Positionsgeometrin anges ofta på centimeternivå.

Den högkvalitativa GPSen ingår i positioneringssystemet som har förbättrats med en kombination av en avancerad GPS, en accelerometer med tre frihetsgrader och ett gyroskop med tre frihetsgrader. Genom att matcha kartan med sensorernas 360-gradiga bild får bilen information om dess position i förhållande till sin omgivning.

Med information både från sensorerna och kartan kan Drive Me-bilen välja bästa kurs i realtid genom att läsa in vägens kurvatur, hastighetsgräns, tillfälliga skyltar och övrig trafik.

Läs mer om projektet