Presentationer på tema datorspel och virtual reality på GEOINFO 2015.
TORSDAG, 8 OKTOBER, 13.30-16.40 |
6B. Spel och VR, 13.30–15.00, 8 oktober, Lokal: Veterinärens kammare Sessionsledare: Peter Rothstein, Sweco/SamGIS Skåne |
13.30 Geodesign och GamingTalare: Ulf Månsson, FME Certified Professional/Trainer, Sweco Den senaste tiden så har ett flertal 3D-spelrelaterade initiativ uppmärksammats. Många av dessa är baserade på det ofattbart populära spelet Minecraft:
Flera hundra miljoner personer spelar spel som Minecraft. Baserat på erfarenheter från ovanstående projektexempel så kommer talaren att visa exempel och demonstrera tekniker för att dra nytta av detta inom geodesign. 14.00 Geologi och geodata med MinecraftTalare: Pontus Westrin, geovetare/projektassistent, och Kaarina Ringstad, informatör/projektledare, Sveriges geologiska undersökning, SGU BetterGeo är SGUs modifikation till Minecraft. Syftet är att nå unga. I Minecraft bryter man fyndigheter för att bygga verktyg, bostäder m.m. I BetterGeo finns metallerna och mineralen i de geologiska miljöer de bildas i naturligt, till skillnad från i ursprungsversionen. Modifikationen innehåller nya bergarter, mineral, metaller och förädlingsprocesser. Modifikationen styr hur de världar som spelaren skapar i spelet genereras och fungerar. Utvecklingsarbetet har handlat om att "översätta" geologin till kod – med bibehållen spelglädje och spänning. Arbetet med BetterGeo utgör en del av SGUs uppdrag "Att öka kunskapen om geologins betydelse för samhällsbyggnad och tillväxt". 14.30 Landskapsmodeller i 3D med hjälp av spelteknikTalare: Ulf Hedlund, Tyréns AB Tyréns har för internt bruk etablerat en produkt, TyrEngine som är framtagen utifrån de beprövade metoder som företaget har använt sig av vid exempelvis visualisering av översvämningsanalyser, nya väg- och järnvägsprojekt eller etablering av nya stadsområden. Tekniken kan jämföras med ett avancerat datorspel där användaren, med hjälp av en spelkonsol, kan visualisera miljöer med mycket hög detaljgrad. Digitalt framställs en 3D-miljö som visar information om landskapet, en stadsbild eller ett område. 3D-miljön kan sedan kompletteras med analysresultat från exempelvis översvämmade ytor, akustikutredningar, geotekniska undersökningar eller trafikutredningar med mera. Användarna kan i realtid färdas i 3D-miljön och uppleva förslaget eller förloppet. |
15.00–15.30 UTSTÄLLNINGSBESÖK & FIKA |