Spel och VR

Presentationer på tema datorspel och virtual reality på GEOINFO 2015.

TORSDAG, 8 OKTOBER, 13.30-16.40

Programöversikt

6B. Spel och VR, 13.30–15.00, 8 oktober, Lokal: Veterinärens kammare

Sessionsledare: Peter Rothstein, Sweco/SamGIS Skåne

13.30

Geodesign och Gaming

Talare: Ulf Månsson, FME Certified Professional/Trainer, Sweco

Den senaste tiden så har ett flertal 3D-spelrelaterade initiativ uppmärksammats. Många av dessa är baserade på det ofattbart populära spelet Minecraft:

  • Myndigheter som SGU, danska, norska och brittiska lantmäteriet släpper nationella dataset bland annat för att premiera geografiskt lärande för unga och i skolor.
  • Diverse organisationer inom stadsplanering försöker nyttja kraften inom crowdsourcing i projekt för medborgardialog.
  • Museum och designcenter nyttjar Minecraft för storskaliga geodataexperiment.

Flera hundra miljoner personer spelar spel som Minecraft. Baserat på erfarenheter från ovanstående projektexempel så kommer talaren att visa exempel och demonstrera tekniker för att dra nytta av detta inom geodesign.

14.00

Geologi och geodata med Minecraft

Talare: Pontus Westrin, geovetare/projektassistent, och Kaarina Ringstad, informatör/projektledare, Sveriges geologiska undersökning, SGU

BetterGeo är SGUs modifikation till Minecraft. Syftet är att nå unga. I Minecraft bryter man fyndigheter för att bygga verktyg, bostäder m.m. I BetterGeo finns metallerna och mineralen i de geologiska miljöer de bildas i naturligt, till skillnad från i ursprungsversionen. Modifikationen innehåller nya bergarter, mineral, metaller och förädlingsprocesser. Modifikationen styr hur de världar som spelaren skapar i spelet genereras och fungerar. Utvecklingsarbetet har handlat om att "översätta" geologin till kod – med bibehållen spelglädje och spänning. Arbetet med BetterGeo utgör en del av SGUs uppdrag "Att öka kunskapen om geologins betydelse för samhällsbyggnad och tillväxt".

14.30

Landskapsmodeller i 3D med hjälp av spelteknik

Talare: Ulf Hedlund, Tyréns AB

Tyréns har för internt bruk etablerat en produkt, TyrEngine som är framtagen utifrån de beprövade metoder som företaget har använt sig av vid exempelvis visualisering av översvämningsanalyser, nya väg- och järnvägsprojekt eller etablering av nya stadsområden. Tekniken kan jämföras med ett avancerat datorspel där användaren, med hjälp av en spelkonsol, kan visualisera miljöer med mycket hög detaljgrad. Digitalt framställs en 3D-miljö som visar information om landskapet, en stadsbild eller ett område. 3D-miljön kan sedan kompletteras med analysresultat från exempelvis översvämmade ytor, akustikutredningar, geotekniska undersökningar eller trafikutredningar med mera. Användarna kan i realtid färdas i 3D-miljön och uppleva förslaget eller förloppet.

15.00–15.30 UTSTÄLLNINGSBESÖK & FIKA

7B. Spel och VR, 15.30–16.40, 8 oktober, Lokal: Veterinärens kammare

Sessionsledare: Peter Rothstein, Sweco/SamGIS Skåne

15.30

Verkliga data i en simulerad värld

Talare: Tobias Lennartsson och Mikael Månsson, GIT-konsulter, Sweco AB

Konvertering av verkliga geografiska data till simulatorerna i datorspelsvärlden. Bedriv lantbruk på en gård i din närhet i Farming Simulator eller bygg om en stad så som du skulle vilja ha den i Cities: Skylines. Gränserna för fantasin vidgas när geografiska data från verkligheten tas in i spelvärlden.

16.00

Imprecise Data and World Building

Talare: Chad Chatterton, Lead Environment Artist, Massive Entertainment Ubisoft – det globala spelbolaget med spel som Assasin´s Creed, Far Cry 3, Ground Control, Tom Clancy´s The Division och World in Conflict.

A brief look at building systems, spatial analytics and budgets in the reconstruction of Manhattan for The Division.

Om Chad: Lead Environment Artist för Ubisofts kommande spel The Division, på Massive Entertainment studio i Malmö. Tidigare lärde han ut "environment art practices" på RMIT University i Melbourne. Han har också varit Artist in Residence på IT-universitetet i Köpenhamn. En annan merit han har är rollen som Environment Artist för Funcoms spel Age of Conan.

16.25

Frågor och diskussion

16.40 KONFERENSEN SLUTAR

Programöversikt