Illustration: platsdata, infrastruktur, vägar
Grunden lagd för en digital infrastruktur i offentlig sektor

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har, i samverkan med bland andra Lantmäteriet och MSB, lagt grunden för en digital infrastruktur som ska möjliggöra ett effektivt och säkert utbyte av information inom och med det offentliga. Den 29 januari lämnade DIGG in delredovisningar för två strategiska uppdrag inom området, och nu intensifieras arbetet.

Stort behov av digital transformation

Om Sverige ska kunna möta kommande samhällsutmaningar, bibehålla välfärden och nå ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet krävs det att svensk offentlig förvaltning utvecklar nya gemensamma lösningar. Digital infrastruktur är en central del av regeringens digitaliseringspolitik. I slutet av 2019 fick därför DIGG, tillsammans med ett stort antal andra myndigheter, uppdragen att etablera ett nationellt ramverk för grunddata samt en förvaltningsgemensam digital infrastruktur för informationsutbyte. 

Lantmäteriet arbetar i båda uppdragen. Inom uppdraget ramverk för grunddata har Lantmäteriet ansvar för en av tre prioriterade grunddatadomäner: fastighetsinformation och geografisk information. 

­Anders Sandin är verksamhetsområdeschef för Geodata på Lantmäteriet. Han riktar ett stort tack till alla involverade för ett mycket bra och engagerat arbete som lett fram till delrapporterna:

– Om vi blickar tillbaka på när regeringen tilldelade oss detta uppdrag med Myndigheten för digital förvaltning i en samordnande roll, har vi byggt en fantastisk bra plattform och gemensam bild om vad som behöver genomföras. Nu är den väl förankrad och vi har en färdplan för att börja realisera detta, vilket även kommer vara ett stöd i Lantmäteriets egna regeringsuppdrag ”att etablera en digital infrastruktur för tillgängliggörande av standardiserade dataset i samhällsbyggnadsprocessen”, säger Anders Sandin.

Klara delar i den digitala infrastrukturen

Myndigheterna har inom ramen för uppdragen påbörjat etablering av de beståndsdelar som ska ingå i den digitala infrastrukturen, exempelvis ett ramverk för grunddata, API-hantering och den digitala tjänsten Mina ombud. Tillsammans har man även tagit fram föreslag på två nya förordningar, förutsättningar för finansiering samt en långsiktig plan för hur arbetet ska fortsätta och intensifieras från 2021 och framåt. Nya förmågor har därmed byggts upp för att uppnå ambitionen om nya förbättrade tjänster och infrastruktur, men också smartare arbetssätt och styrning.

Fortsatt utveckling av infrastrukturen

I delredovisningarna beskriver myndigheterna hur infrastrukturen bör utvecklas, styras och organiseras framåt. Ett utdrag:

  • Ramverket för grunddata föreslås inkluderas inom den digitala infrastrukturen
  • Tre grunddatadomäner etableras; person, som Skatteverket ansvarar för, företag, som Bolagsverket ansvarar för samt fastighetsinformation och geografisk information som Lantmäteriet ansvarar för
  • Roller och ansvar beskrivs för både helheten av infrastrukturen och dess delar. DIGG föreslås rollen som övergripande ansvarig för den digitala infrastrukturen
  • En nyttoanalys visar vilka nyttor som förväntas uppstå genom den digitala infrastrukturens etablering
  • En långsiktig plan beskriver när olika delar av infrastrukturen kan finnas på plats
  • Ett gemensamt arbete för säker och hållbar informationshantering påbörjas
  • Förslag att regeringen beslutar om två nya förordningar för att hantera det fortsatta arbetet kring infrastrukturen och grunddata i syfte att ge rättsligt stöd för myndigheternas fortsatta arbete
  • Förslag om statlig utredning för att kunna styra offentlig förvaltnings informationsförsörjning genom lagstiftning som ska komplettera förordningsförslagen.

Stor myndighetssamverkan

Det är många myndigheter som samverkar i uppdragen som leds av DIGG.

Uppdraget att etablera ett Nationellt ramverk för grunddata har Bolagsverket, DIGG, Lantmäteriet, MSB och Skatteverket.

Uppdraget att etablera en Förvaltningsgemensam digital infrastruktur för informationsutbyte ligger på Bolagsverket, DIGG, Domstolsverket, E-hälsomyndigheten, Försäkringskassan, Lantmäteriet, MSB, Riksarkivet och Skatteverket.

Dessutom deltar ett flertal andra organisationer i uppdragen som samverkansaktörer, bland andra Sveriges Kommuner och Regioner.

Slutrapporter för båda regeringsuppdragen ska lämnas in den 1 december 2021.

Här hittar du delredovisningarna som lämnades in till regeringen i slutet av januari:

Delredovisning – nationellt ramverk för grunddata inom den offentliga förvaltningen
Delredovisning – förvaltningsgemensam digital infrastruktur för informationsutbyte

Läs mer på digg.se