Boverket beslutade i december om nya föreskrifter för planbeskrivningar till detaljplaner, och PBL kunskapsbanken är nu uppdaterad. Syftet med föreskrifterna är att informationen i planbeskrivningar ska vara enhetlig och ha en digital funktionalitet som gör att informationen kan tillgängliggöras och behandlas digitalt på nationell nivå. Reglerna är bindande för planbeskrivningar till detaljplaner som har påbörjats efter 31 december 2021.
Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning trädde ikraft den 1 januari 2021. Reglerna gäller både planbeskrivningens innehåll och hur informationen ska hanteras digitalt. Föreskrifterna ska tillämpas vid antagande av nya detaljplaner och vid ändring av befintliga planer, om planarbetet påbörjas efter 31 december 2021. Kommunerna får tillämpa reglerna redan nu men måste alltså inte göra det.
Innehållet i en planbeskrivning regleras i plan och bygglagen och föreskrifterna förtydligar vad som ska redovisas. Till exempel regleras vad syftet ska innehålla, hur planeringsunderlag ska hanteras och vilka genomförandefrågor som behöver redovisas.
De nya reglerna påverkar alla som producerar detaljplaner och som har en roll i detaljplaneprocessen. Det innebär bland annat att alla kommuner, länsstyrelser, andra myndigheter, domstolar och systemleverantörer, som utvecklar programvaror för att ta fram och hantera detaljplaner, berörs.
Här finns Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning som beslutades den 1 december 2020.
PBL kunskapsbanken är också uppdaterad med de nya föreskrifterna och vägledning enligt dessa.