Under 2024 har vi kört en stor kampanj med målet att inspirera unga att välja utbildningar och yrken inom geodata. Kampanjen har synts på Tiktok och Snapchat och samtidigt har vi lanserat en helt ny webbplats full av inspiration och exempel på hur viktigt geodata är för samhällets utveckling. Sluta gissa om framtiden – svaret finns i geodata!
Ta del av filmerna och webbplatsen här
– Vi har ett stort behov av att attrahera fler till geodatabranschen. Med den här kampanjen vill vi testa nya vägar att nå ut till unga så att fler förstår vad geodata är och vilka viktiga och spännande yrken som finns i vår bransch. Utan geodata kan vi inte bygga ett smart och hållbart samhälle, säger Sofi Almqvist, vd på Geoforum Sverige.
Stort engagemang för kampanjen på Tiktok och Snapchat
Med budskapet ”Sluta gissa om framtiden – svaret finns i geodata” lyfter kampanjen exempel på hur viktigt geodata är för samhällets utveckling. Kampanjen vänder sig till ungdomar och består av filmer som visas i sociala medier, främst Tiktok, Snapchat och Instagram. Vi har också lanserat en webbplats med information om utbildningar och yrken i branschen.
Kampanjen startade den 1 februari och pågick till mitten på april. Under kampanjperioden nådde vi imponerande 1,5 miljoner konton sammanlagt på plattformarna, varav över 700 000 valde att titta på minst halva filmerna. Vi såg ett högt engagemang för innehållet, inte minst på TikTok där filmerna fick över 6000 likes och nästan 300 kommentarer. En till kampanjomgång går under hösten 2024.
– Att så många har stannat upp och tittat på våra filmer i flödet är ett tydligt tecken på att vi prickat rätt i känsla och tonalitet. Vi ville väcka intresse och nyfikenhet för vad geodata är och vilka yrken som finns i branschen och det är väldigt roligt att se att vi har nått ut till så många. Det är ett viktigt första steg för att göra branschen mindre anonym, säger Linn Norén, kommunikationschef på Geoforum Sverige.
Satsning på kompetensförsörjning
Bakom initiativet står Geoforum Sverige och Lantmäteriet tillsammans med många aktörer i branschen. Satsningen på kompetensförsörjning driver vi som ett projekt inom Smart Built Environment.
– Vi vill stärka bilden av branschen och öka kännedomen bland unga. Vi behöver bli bättre på att berätta om vilka spännande yrken det finns och hur centralt geodata är i samhället. Geodata används i allt från att förutse översvämningar och skred till att utveckla nya tjänster för konsumenter och företag. Det här ökar våra möjligheter att rekrytera till en bransch som är i tillväxt, säger Susanne Ås Sivborg, generaldirektör på Lantmäteriet.
Studenter och yrkesverksamma från flera lärosäten, myndigheter, kommuner och företag medverkar på webbplatsen och personerna du ser i filmerna är studenter från utbildningar inom geodata. Kampanjen är framtagen i samarbete med byrån Spoon.
Stort tack till alla som på olika sätt engagerar sig i projektet! Vill du också vara med eller använda materialet som tagits fram? Hör av dig till Linn Norén.
Läs mer om projektet
Ta del av filmerna och webbplatsen här