De senaste åren har vi gjort en branschgemensam satsning på att inspirera unga att välja utbildningar och yrken inom geodata. Våra filmer har synts på Tiktok och Snapchat och vi har lanserat en webbplats full av inspiration och exempel på hur viktigt geodata är för samhällets utveckling.
Ta del av filmerna och webbplatsen här
– Vi har ett stort behov av att attrahera fler till geodatabranschen. Med våra kampanjer i digitala kanaler har vi testat nya vägar att nå ut till unga så att fler förstår vad geodata är och vilka viktiga och spännande yrken som finns i vår bransch. Utan geodata kan vi inte bygga ett smart och hållbart samhälle, säger Sofi Almqvist, vd på Geoforum Sverige.
Stort engagemang på Tiktok och Snapchat
Med budskapet ”Sluta gissa om framtiden. Svaret finns i geodata” lyfter vi exempel på hur viktigt geodata är för samhällets utveckling. Kampanjen vänder sig till ungdomar och består av filmer som visats i sociala medier, främst Tiktok och Snapchat. Vi har också lanserat en webbplats med information om utbildningar och yrken i branschen.
Den första kampanjen startade den 1 februari 2024 och pågick till mitten på april. Under kampanjperioden nådde vi imponerande 1,5 miljoner konton sammanlagt på plattformarna, varav över 700 000 valde att titta på minst halva filmerna. En till mindre kampanjomgång har gått hösten 2024 och våren 2025, båda med stor spridning och lyckat resultat. Vi har sett ett högt engagemang för innehållet, inte minst på Tiktok där filmerna fått drygt 15 000 likes och över 300 kommentarer.
– Att så många har stannat upp och tittat på våra filmer i flödet är ett tydligt tecken på att vi prickat rätt i känsla och tonalitet. Vi ville väcka intresse och nyfikenhet för vad geodata är och vilka yrken som finns i branschen och det är väldigt roligt att se att vi har nått ut till så många. Det är ett viktigt första steg för att göra branschen mindre anonym, säger Linn Norén, kommunikationschef på Geoforum Sverige.
Satsning på kompetensförsörjning
Bakom initiativet står Geoforum Sverige och Lantmäteriet tillsammans med många aktörer i branschen. Satsningen på kompetensförsörjning har haft finansiering från Smart Built Environment (finansiärer Formas, Vinnova och Energimyndigheten) fram till hösten 2025.
Studenter och yrkesverksamma från flera lärosäten, myndigheter, kommuner och företag medverkar på webbplatsen och personerna du ser i filmerna är studenter från utbildningar inom geodata. Kampanjen och webbplatsen är framtagen i samarbete med byråerna Spoon och OhMy.
Stort tack till alla som på olika sätt engagerat sig i arbetet! Vill du använda materialet som tagits fram? Hör av dig till Linn Norén.