Mobil marknadsföring med Groupon eller Facebook Deals?
Företaget Groupon släppte den 10 maj tjänsten Groupon Now i samband med att deras Iphone-app blev tillgänglig. Detta är tjänsten som utmanar Facebook Deals - som ännu inte kommit till Sverige men som det redan skrivits en del om. Groupon Now använder tre parametrar för att hjälpa användaren hitta de mest relevanta lokala erbjudandena;

1. Användarens position, hämtad från mobilens gps.
2. Användarens val som anger att han/hon är hungrig eller uttråkad.
3. Tid på dagen.

Facebook har Check-In Deals som ger användaren erbjudanden när han/hon checkar in hos cafét, affären etc (lanserades i januari) och Deals on Facebook (visades upp i april). Deals on Facebook  fungerar som Groupon. Dessutom kan dina fb-vänner se vad du har handlat. En annan väsentlig sak som skiljer dem åt är att Groupon använder telemarketing för att sälja tjänsten till företag medan Facebook istället är helt gratis för företagen som själva lägger till deals.

Se även nyheten Facebook Deals snart i Sverige